Regulamin działalności Sekcji Specjalistycznych
Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników
§ 1. Zasady Powołania Sekcji Specjalistycznej PTGiP
- Zarząd Główny powołuje i rozwiązuje Sekcje Specjalistyczne Towarzystwa.
- Powołując Sekcję Zarząd Główny określa jej przynależność do Grupy Tematycznej.
- Sekcje Specjalistyczne powołuje Zarząd Główny na podstawie uzasadnionego wniosku
zawierającego potrzebę powołania danej sekcji według następującego regulaminu:
a) wnioskodawcą powołania Sekcji może być każdy członek zwyczajny i honorowy PTGiP,
b) powołując Sekcję Specjalistyczną, Zarząd Główny wyznacza grupę organizacyjną i przewodniczącego tej grupy organizacyjnej,
c) zadaniem grupy organizacyjnej jest rekrutacja członków sekcji i zorganizowanie Walnego Zgromadzenia oraz przeprowadzenie wyborów przewodniczącego i członków Zarządu Sekcji,
d) zorganizowanie Sekcji i przeprowadzenie wyborów musi nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia powołania Sekcji Specjalistycznej.
- W uzasadnionych przypadkach Zarząd Główny PTGiP może podjąć decyzję o odwołaniu przewodniczącego lub rozwiązaniu Sekcji Specjalistycznej min.
- Brak realizacji kierunków naukowych i organizacyjnych spójnych z kierunkami realizowanymi przez Prezydium Zarządu
§ 2. Zarząd Sekcji
- Naczelnym organem Sekcji Specjalistycznej jest Walne Zgromadzenie Sekcji.
- Przewodniczący Sekcji jest wybierany na czteroletnią kadencję przez Walne Zgromadzenie Sekcji zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. Kandydaturę przewodniczącego Sekcji Specjalistycznej Towarzystwa może zgłaszać ustępujący przewodniczący, członkowie ustępującego Zarządu Sekcji, członkowie Zarządu Głównego oraz członkowie Sekcji.
- Przewodniczący Sekcji może pełnić funkcję przewodniczącego najwyżej dwie kadencje i nie może równocześnie przewodniczyć innej Sekcji Specjalistycznej.
- Przewodniczący Sekcji bierze udział w wyborze przedstawiciela Grupy Tematycznej, w której skład wchodzi Sekcja, do Zarządu Głównego. Wybór przedstawiciela Grupy Tematycznej następuje zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym. Zebranie Przewodniczących Sekcji, w celu wyboru przedstawiciela Grupy Tematycznej zwołuje Prezydium Zarządu Głównego. Kadencja przedstawiciela Grupy Tematycznej do Zarządu Głównego kończy się wraz z kadencją Zarządu Głównego.
- Członkowie Zarządu Sekcji są wybierani na czteroletnią kadencję przez Walne Zgromadzenie Sekcji, zwykłą większością głosów w głosowaniach tajnych, z tym, że niezależnie od upływu okresu wskazanego w zdaniu poprzedzającym, kadencja Zarządu Sekcji kończy się jednocześnie z zakończeniem kadencji aktualnego Zarządu Głównego.
- Walne Zgromadzenie Sekcji oraz wybory Zarządu muszą odbyć się w okresie kadencji obecnego Zarządu Głównego PTGiP.
- Zarząd Sekcji Specjalistycznej kieruje jej działaniem przez okres 4 lat i powinien zebrać się co najmniej 1 raz w roku.
- Walne Zgromadzenie Sekcji, na którym odbywają się wybory do Zarządu Sekcji Specjalistycznej, powinno być zorganizowane w trakcie sympozjum naukowego lub konferencji naukowo-szkoleniowej.
- Bierne i czynne prawo wyborcze przysługuje członkom Sekcji Specjalistycznej oraz członkom zwyczajnym i honorowym PTGiP, którzy, w dziedzinie położnictwa i chorób kobiecych są:
- doktorami habilitowanymi lub
- posiadają tytuł naukowy
- Zarząd Sekcji, oprócz przewodniczącego składa się z 4-6 członków (zawsze parzysta), w tym: wiceprzewodniczącego i sekretarza. Liczbę członków Zarządu Sekcji ustala Walne Zebranie Sekcji.
- Dla ważności Walnego Zgromadzenia Sekcji w pierwszym terminie wymagana jest obecność co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie dowolna liczba członków.
- Przewodniczącego Sekcji oraz członków Zarządu Sekcji wybiera Walne Zgromadzenie Sekcji w bezpośrednich wyborach tajnych.
- Z uwagi na możliwy konflikt interesów oraz konieczność unikania warunków do budowania praktyk monopolistycznych członkowie Zarządu Sekcji Specjalistycznych nie mają możliwości pełnienia jednocześnie funkcji w Zarządach innych Towarzystw i w Zarządach Sekcji Specjalistycznych PTGiP, o zbliżonej lub pokrywającej się tematyce.
- Wiceprzewodniczącego i sekretarza wybierają członkowie Zarządu spośród siebie na pierwszym posiedzeniu Zarządu Sekcji.
- Zarząd Główny może rozwiązać Sekcję w drodze uchwały zapadającej zwykłą większością głosów.
- Sprawozdanie z działalności Sekcji Specjalistycznej przewodniczący Sekcji przesyła Prezydium Zarządu Głównego jeden raz w roku, w terminie do 15 stycznia za rok poprzedni
- W przypadku stwierdzenia braku działalności Sekcji, braku realizacji założeń i kierunków działania zgodnych z realizowanymi przez Prezydium Zarządu Głównego, a w szczególności w przypadku braku przesłania w terminie sprawozdania z działalności Sekcji, Prezydium Zarządu Głównego może odwołać Przewodniczącego Sekcji lub rozwiązać Sekcję w drodze uchwały Zarządu Głównego zapadającej zwykłą większością głosów.
§ 3. Walne Zgromadzenie Sekcji Specjalistycznych PTGiP
- Walne Zgromadzenie Sekcji
- podejmuje uchwały dotyczące działalności Sekcji Specjalistycznej,
- proponuje tematykę i terminy sympozjów i konferencji naukowo-szkoleniowych organizowanych przez Sekcję;
- przyjmuje sprawozdanie z działania Sekcji
- udziela absolutorium ustępującemu Zarządowi Sekcji Specjalistycznej
- O terminie Walnego Zgromadzenia Sekcji, Zarząd Sekcji lub grupa organizacyjna Sekcji powołana przez Zarząd Główny PTGiP, powiadamia swoich członków poprzez ogłoszenie zamieszczone w Ginekologii Polskiej lub na stronie Towarzystwa, co najmniej na 30 dni przed ustalonym terminem Walnego Zgromadzenia.
- Walne Zgromadzenia Sekcji podejmuje uchwały w 1. terminie przy obecności co najmniej połowy członków Sekcji, a w drugim terminie bez względu na ich liczbę. Drugi termin Walnego Zebrania ustala się i ogłasza bez ograniczeń określonych w pkt 2. §2
- Walne Zgromadzenie Sekcji może nadać tytuł Honorowego Członka Sekcji.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Sekcji może odbyć się na wniosek Zarządu Głównego, Zarządu Sekcji Specjalistycznej oraz co najmniej 25 członków Sekcji Specjalistycznej,
Nadzwyczajne Zebranie powinno odbyć się nie później niż w ciągu 60 dni od daty złożenia wniosku. - Działalność Sekcji Specjalistycznych Towarzystwa opiera się na pracy społecznej jej
członków. - Członkiem Sekcji Specjalistycznej może być każdy członek zwyczajny i honorowy PTGiP, po złożeniu Zarządowi Sekcji pisemnej deklaracji o przynależności do sekcji. Członkowie Sekcji Specjalistycznych mogą równocześnie należeć do innych Sekcji PTGiP.
- Członkostwo w Sekcji Specjalistycznej Towarzystwa wygasa w przypadku skreślenia osoby z listy członków Towarzystwa przez właściwy Zarząd Oddziału Towarzystwa.
- Siedzibą Sekcji Specjalistycznej jest miasto będące miejscem pracy przewodniczącego.
- Dokumentację Sekcji, w tym protokoły z przebiegu Walnego Zgromadzenia Sekcji, posiedzeń Zarządu Sekcji oraz listy członków, prowadzi i przechowuje:
- W oryginale- Sekretarz Towarzystwa
- W kopii- Sekretarz Sekcji Specjalistycznej. Po zakończeniu kadencji Zarządu Sekcji Specjalistycznej dokumentację przekazuje nowo wybranemu Przewodniczącemu Sekcji.
- Nowo wybrany Zarząd Sekcji Specjalistycznej jest zobowiązany do aktualizacji listy członków Sekcji Specjalistycznej
- Kontrolę nad pracą Sekcji sprawuje Zarząd Główny PTGiP.
- Kontrolę nad tak określoną działalnością finansową Sekcji Specjalistycznej sprawuje skarbnik Zarządu Głównego PTG.
- Sekcja prowadzi działalność naukową i upowszechnianie wiedzy w celu poprawy stanu zdrowia rodziny, kobiet, płodu i noworodka w zakresie problematyki określonej nazwą Sekcji Specjalistycznej.
- Sekcja może prowadzić interdyscyplinarną współpracę naukową.
- Sekcja Specjalistyczna nawiązuje i utrzymuje kontakty z podobnymi stowarzyszeniami naukowymi o zasięgu krajowym, europejskim i światowym za zgodą Zarządu Głównego PTGiP.
- Sekcja Specjalistyczna może być członkiem międzynarodowej organizacji naukowej o zbliżonym profilu tematycznym za zgodą Zarządu Głównego PTGiP.
§ 4. Organizacja Kursów Specjalistycznych
- Sekcja może prowadzić i organizować kursy specjalistyczne.
- Przychody z organizowanych przez Sekcję Kursów wpływają na rachunek bankowy Zarządu Głównego na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie
- Zamiar organizacji kursu specjalistycznego członkowie Sekcji zgłaszają do Zarządu Głównego PTGiP
- Każdy Kurs organizowany pod Patronatem PTGiP otrzymuje punkty niezbędne do uzyskania przez uczestnika Certyfikatu Sekcji, które przyznaje wskazany na bieżącą kadencję przez Prezydium, Przedstawiciel Zarządu Głównego.
- Po zakończeniu Kursu Specjalistycznego, Organizator Kursu jest zobowiązany do przekazania listy czynnych uczestników Kursu na adres mailowy biura Zarządu Głównego.
- Opłata wnoszona przez Organizatorów na rachunek PTGiP za każdego czynnego uczestnika Kursu, w kadencji 2022-2025 zostaje określona w wysokości 80 zł netto
- ZG PTGiP, po otrzymaniu od Organizatora listy uczestników Kursu dokona rozliczenia- wystawiając Organizatorowi kursu fakturę vat na zasadach określonych w § 4, pkt 5-6 niniejszego Regulaminu
- Po spełnieniu przez uczestnika kursu, warunków koniecznych do ubiegania się o Certyfikat– ZG PTGiP wystawi i prześle Certyfikat Umiejętności PTGiP
- Zarząd Główny przekazuje na wyodrębniony rachunek Sekcji Specjalistycznej 25% wpływów uzyskanych z organizowanych przez nią kursów.
- Regulamin Certyfikacji Sekcji zawierają załącznik do niniejszego Regulaminu
§ 5. Sympozja Naukowe Sekcji Specjalistycznych
- Sekcja organizuje przynajmniej 1 raz na 2 lata ogólnopolskie sympozjum lub konferencję naukowo-szkoleniową z możliwością udziału gości zagranicznych.
- Tematykę, miejsce, skład komitetu organizacyjnego i naukowego sympozjum zatwierdza
Zarząd Główny PTGiP - Sekcja Specjalistyczna w celu organizacji zatwierdzonego przez Zarząd Główny, sympozjum naukowego lub konferencji naukowo-szkoleniowej może korzystać z wsparcia finansowego osób prawnych i fizycznych, nie podejmując z tego tytułu zobowiązań obciążających Towarzystwo
- Organizatorom sympozjum lub konferencji naukowo-szkoleniowej danej Sekcji Specjalistycznej zaleca się opublikowanie materiałów naukowych
- Wnioski wynikające z omówionych zagadnień na sympozjach lub konferencjach naukowych należy przekazać Zarządowi Głównemu PTGiP w celu ewentualnego wdrożenia i publikacji.
- Przed planowanym terminem organizacji sympozjum lub konferencji naukowo-szkoleniowej Sekcja przekazuje zgłoszenie do Prezydium Zarządu Głównego PTGiP
- Zarząd Sekcji Specjalistycznej informuje Zarząd Główny PTGiP o swej działalności, postępach nauki w reprezentowanej przez Sekcję dziedzinie wiedzy medycznej oraz o możliwości i konieczności ich wprowadzenia do praktyki lekarskiej.
Zarząd Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników